ترانسمیتر دما

ترانسمیتر دما چیست؟

ترانسمیتر دما حسگری است که برای اندازه‌گیری دما و انتقال داده‌های مربوط به دما به سیستم‌ها و دستگاه‌های کنترلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ها اطلاعات دما را به واحد‌های الکترونیکی تبدیل کرده و به صورت دیجیتال یا آنالوگ آن‌ها را ارائه می‌دهند.
سنسور دما در بیرونی ترین قسمت ترانسمیتر دما قرار دارد و به صورت مستقیم با محیط اندازه گیری دما در ارتباط است به این صورت که تغییرات دمای محیط سبب تغییر در دمای حسگر می شود.
چرا باید از ترانسمیتر دما استفاده کنیم؟
در بسیاری از موارد صنعتی، درجه حرارت یک فرآیند باید از راه دور کنترل شود. سیگنال های تولیدی توسط سنسورهای دما مانند ترموکوپل، بسیار سیگنال های ضعیفی هستند و قابلیت ارسال به فاصله های دور را ندارند. این سنسورها می توانند به یک فرستنده( ترانسمیتر)متصل شوند تا سیگنال های کوچک را تقویت کرده و به مقدار مطبوع سیستم کنترلی برساند. وقتی سیگنال ها به حالت قابل انتقال تبدیل شوند می توان آن ها را از طریق سیم مسی معمولی به هر فاصله ای منتقل کرد و به تجهیزات کنترلی و کنترل کننده ها متصل نمود.

مزایای استفاده از ترانسمیتر های دما


استفاده از این ابزار مزایای بیشماری نسبت به استفاده از روش های سنتی اندازه گیری دما دارند که عبارتند از :
برای کار از راه دور با ترانسمیتردوسیمه نیازی به منبع تغذیه AC نیست و از آنجایی که این ابزار در خروجی خود یک سیگنال کوچک از 4 تا 20 میلی آمپرارائه می دهد دیگر نیازی به منبع تاّمین نیروی اضافی در محلی دورتر ندارد0علاوه براین در تجهیزات ابزار دقیق که ترانسمیتر دما نوعی از آن است معمولا ولتاژ 24 ولت مستقیم برای استاندارد کاری سیستم ها و فرآیند تعریف شده است.

نویز الکتریکی و تخریب سیگنال ها با استفاده از ترانسمیترها بشدت کاهش می یابد،در جابجایی سیگنال ها در محیط های صنعتی که معمولا دارای نویز زیادی هستند، ممکن است این سیگنال ها نویز محیط را دریافت کنند که به هنگام استفاده از ترانسمیتر دما این مشکل برطرف خواهد شد.همچنین سیگنال های معمولی اگر مسافت های طولانی را طی کنندضعیف می شوند و در نهایت استفاده از این ابزار، مشکل مربوطه را برطرف میکند.
هزینه استفاده از سیم با به کار بردن ترانسمیتر به میزان قابل توجهی کاهش می یابد، سیگنال های تولیدی ترموکوپل که دارای ولتاژ پایینی هستند تقریبا در اکثر موارد هنگام ارسال در فاصله های دور نیاز به کابل محافظ دارند چرا که نویز الکتریکی ناشی از رله های الکتریکی، موتورها و خطوط برق با جریان متناوب (AC) می توانند سیگنال کابل های بدون محافظ را خراب کنند.

نکات مهم در انتخاب ترانسمیتر دما


محدوده دمای اندازه گیری
شرایط محیطی استفاده از ترانسمیتر دما
نحوه نصب ترانسمیتر دما
دمای محیطی و عملیاتی
نیاز و یا عدم نیاز به استفاده از نمایشگر